
Od poniedziałku, 8 listopada, można już składać wnioski o wydanie dowodu osobistego z drugą cechą biometryczną – odciskami palców.
Nowe rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Chodzi m.in. o ujednolicenie krajowych przepisów w tym zakresie i odpowiednie zabezpieczenie dowodów przed fałszerstwem.
Co się zmieni?
Nowe dokumenty będą wyposażone w warstwę elektroniczną, która – podobnie jak w przypadku paszportów – zawierać będzie wizerunek twarzy posiadacza oraz dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Dodatkowo, do warstwy graficznej dowodu osobistego, powróci podpis posiadacza.
Odciski palców nie będą zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osób: które nie ukończyły 12. roku życia, od których chwilowo fizycznie nie można pobrać odcisków któregokolwiek z palców oraz od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Zmianie ulegną terminy ważności dowodów osobistych, które wynosić będą: rok dla osób od których tymczasowo nie można pobrać odcisków palców, 5 lat dla dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia oraz 10 lat dla osób powyżej 12 roku życia.
Ze względu na obowiązek złożenia wzoru podpisu i odcisków palców wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć tylko osobiście w siedzibie urzędu. Wysłanie wniosku drogą elektroniczną będzie możliwe tylko w przypadku ubiegania się o wydanie dokumentu dla dziecka, które nie ukończyło 12. roku życia – dowód ten nie będzie zawierał odcisków palców i wzoru podpisu.
Korzyści płynące z nowego dokumentu
Warstwa elektroniczna daje możliwość komunikowania się z administracją publiczną on-line. Dzięki niej można między innymi elektronicznie podpisywać dokumenty oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Wystarczy aktywować warstwę elektroniczną e-dowodu, odbierając dokument lub w dowolnym innym momencie w urzędzie. Ustalamy wówczas dwa kody PIN (cztero- i sześciocyfrowy). Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma.
WAŻNE! Wszystkie osoby posiadające ważne dowody osobiste, wydane zgodnie z dotychczas obowiązującym wzorem, nie będą musiały ich wymieniać. Z tych dokumentów będzie można korzystać aż do momentu utraty ich ważności.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła przyjmowanie wniosków o przyznanie pomocy na „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów”. Nabór potrwa do 30 listopada 2021 r.
Już po raz dziesiąty grupy i organizacje producentów mogą starać się o dofinasowanie z budżetu PROW 2014-2020. Podmioty, które chcą złożyć wniosek, muszą działać jako przedsiębiorcy prowadzący mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo i spełniać określone warunki. Ze wsparcia wyłączeni są producenci drobiu, wyrobów z mięsa drobiowego i jego podrobów.
O pomoc finansową w ramach tego działania mogą ubiegać się:
- grupy producentów rolnych uznane od 1 grudnia 2020 r. na podstawie przepisów ustawy z 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach, w skład których wchodzą wyłącznie osoby fizyczne;
- organizacje producentów uznane na podstawie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. о organizacji niektórych rynków rolnych albo ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.
Pomoc jest realizowana w formie rocznych płatności przez okres pierwszych pięciu lat, następujących po dacie uznania grupy producentów rolnych lub organizacji producentów. Wysokość wsparcia wynosi: w pierwszym roku – 10 proc. przychodów netto, w drugim roku – 9 proc., w trzecim roku – 8 proc., w czwartym roku – 7 proc., w piątym roku – 6 proc. Maksymalny limit przyznawanych środków finansowych to 100 tys. euro w każdym roku pięcioletniego okresu.
Wnioski o przyznanie dofinansowania należy składać do oddziału regionalnego ARiMR. Można to zrobić elektronicznie za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP albo przesłać przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej lub złożyć osobiście bądź przez upoważnioną osobę.
Wnioski będą poddawane ocenie, a następnie na podstawie liczby przyznanych punktów ustalona zostanie kolejność przyznawania pomocy.
Uprzejmie informujemy, że XXXVIII sesja Rady Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy odbędzie się 8 listopada (poniedziałek) 2021 r. o godzinie 16:00 w formie posiedzenia zdalnego.
Link do transmisji:
https://esesja.tv/transmisje_z_obrad/3917/rada-dzielnicy-wilanow.htm
W załączeniu zamieszczamy porządek obrad oraz komunkiat o sposobie organizacji posiedzenia.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga informuje, iż z dniem 02.11.2021r nastąpi zmiana lokalizacji – przeniesienie - Działu Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier z ul. Utraty 4 do głównej siedziby Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga na ul. Jagiellońską 15 w Warszawie.
W okresie od 18.10 do 29.10.2021r będą sukcesywnie dokonywane relokacje poszczególnych stanowisk pracy Działu Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier.
Od dnia 02.11.2021r zmianie ulegną również numery telefonów do Działu Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier:
22 509-18-28 Kierownik Działu
22 509-18-24 czynności sprawdzające, zaświadczenia
22 509-19-10 banderole
22 509-19-07 czynności sprawdzające, mienie przesiedlenia, zabytki
22 509-18-29 deklaracje, rejestracja pieców
22 509-18-59 zabezpieczenia
22 509-18-67 obsługa elektronek/rejestracji
Powyższe numery telefonów zostaną zamieszczone w dniu 02.11.2021r w zakładce „kontakt” na stronie internetowej www.mazowieckie.kas.gov.pl/urzad-skarbowy-warszawa-praga.
Przepraszamy za ewentualne utrudnienia.
Zapraszamy do wzięcia udziału w wyborach uzupełniających do Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy. Mamy dwa miejsca w Radzie.
Jeśli:
- masz 13 – 19 lat;
- jesteś mieszkańcem lub mieszkanką Wilanowa;
- chodzisz do szkoły położonej poza obszarem Wilanowa;
- masz czas minimum raz w miesiącu i czasem w weekendy na działalność w Radzie;
- interesujesz się sprawami Wilanowa i chciał(a)byś mieć realny wpływ na to co się dzieje w naszej dzielnicy;
to koniecznie weź udział w wyborach!
Aby zgłosić się do Rady należy w dniach 9 – 17 listopada b.r. przesłać do Urzędu Dzielnicy Wilanów wypełniony załączony formularz (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) wraz z podpisanym skanem zgody na przetwarzanie danych osobowych (dla osób poniżej 16 r.ż. podpisują rodzice) oraz podpisanym skanem zgody rodzica (w przypadku osób niepełnoletnich) na kandydowanie.
W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Panią Anną Kaniewską: tel: 22 443 50 05; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Szczegółowy harmonogram wyborów zamieszczamy w załączeniu.
Młodzieżowa Rada Dzielnicy Wilanów została powołana w 2011 r. w celu upowszechniania idei i pobudzania aktywności obywatelskiej wśród młodzieży. Jej kadencja trwa 3 lata. Dzięki funkcjonowaniu Rady młodzież ma możliwość angażowania się w sprawy wspólnoty lokalnej. W skład Rady wchodzą przedstawiciele społeczności uczniowskiej z wilanowskich szkół oraz młodzi mieszkańcy Wilanowa, którzy uczęszczają do szkół poza terenem dzielnicy.
W najbliższą sobotę w Wilanowie nie zabraknie emocji sportowych i to na najwyższym poziomie! A to dzięki spotkaniu 2 drużyn z czołówki ekstraklasy - AZS UW Darkomp Wilanów kontra Piast Gliwice.
Zapraszamy 30.10 o godz. 12.00 do hali Centrum Sportu Wilanów przy ul. Wiertniczej 26a.
Wstęp wolny!
Mecz można też obejrzeć na żywo w nSport+.
Roztańczeni letnimi zajęciami Zumby nie przestajemy tańczyć!
Razem z Centrum Sportu Wilanów serdecznie zapraszamy młodzież i dorosłych na zajęcia Zumby pod okiem instruktora Łukasza Grabowskiego.
Tańczcie z nami w każdą niedzielę o godz. 20.00 w hali CSW przy ul. Wiertniczej 26a.
Zajęcia trwają do 19 grudnia 2021.
W związku z sytuacją COVID-ową dyrekcja Centrum Kultury Wilanów zdecydowała o odwołaniu najbliższych koncertów i wydarzeń społecznościowych, organizowanych przez CKW:
- Festiwal "Bliżej Vogla" na Zawadach - 20.11.2021
- Koncert na Radosnej - 21.11.2021 - Propoabanda
- Bal andrzejkowy dla dzieci na Kolegiackiej - 27.11.2021
- Familijny wieczór z tańcami na Zawadach - 27.11.2021
- Koncert na Kolegiackiej - 28.11.2021 - Czesław Mozil
Wierząc w poprawę sytuacji epidemiologicznej, dołożymy wszelkich starań, aby spotkania koncertowe i wydarzenia społecznościowe odbyły się w przyszłym roku. O nowych terminach CKW poinformuje wkrótce.
Informujemy, że w piątek, 5 listopada, tylko do godz. 12.00, będzie można załatwić sprawy z zakresu dowodów osobistych. Skrócenie czasu obsługi, we wszystkich urzędach dzielnic, związane jest z wdrażaniem rządowych rozwiązań technicznych, które umożliwią wyrobienie nowego dokumentu tożsamości.
Od poniedziałku, 8 listopada, mieszkańcy będą mogli już składać wnioski o dowód osobisty według nowych regulacji.
Należy pamiętać, że wszystkie osoby posiadające ważne dowody osobiste, wydane zgodnie z dotychczas obowiązującym wzorem, nie będą musiały ich wymieniać. Z tych dokumentów będzie można korzystać do momentu utraty ich ważności.
Przypomnijmy, że Polska dostosowuje dowody osobiste do wymogów Unii Europejskiej. Nowe dokumenty będą wyposażone w warstwę elektroniczną, o wysokim stopniu zabezpieczenia, która podobnie jak w przypadku paszportów, zawierać będzie wizerunek twarzy posiadacza oraz dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Dodatkowo, w warstwie graficznej pojawi się odręczny podpis właściciela, a także literowy skrót PL na tle flagi Unii Europejskiej.
Więcej informacji na temat nowego dowodu osobistego można uzyskać na stronie gov.pl
Miasto Stołeczne Warszawa zaprasza do składania wniosków na zakup sprzętu komputerowego dla dzieci z rodzin byłych pracowników PPGR. Z programu będą mogły skorzystać dzieci, wnuki i prawnuki byłych pracowników PGR.
Projekt zostanie sfinansowany z funduszy europejskich – w ramach programu REACT-EU. Celem jest wsparcie rodzin popegeerowskich z dziećmi w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego oraz dostępu do Internetu.
Wsparcie przysługuje uczniom, którzy:
- zamieszkują w miejscowości, w której funkcjonowało zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwo gospodarki rolnej,
- są członkami rodzin (w linii prostej, tj. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie) osób pracujących w PGR-ach,
- nie otrzymały na własność lub w drodze użyczenia, w ostatnim roku oraz roku poprzedzającym rok złożenia przedmiotowego wniosku (tj. w roku 2020 i 2021), komputera stacjonarnego lub przenośnego będącego laptopem zakupionego ze środków publicznych lub środków organizacji pozarządowych lub zwrotu kosztów, lub dofinansowania zakupu tych rzeczy.
Oświadczenia rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletnich uczniów wraz z formularzem kontaktowym oraz informacją o przetwarzaniu danych osobowych należy składać w Wydziałach Obsługi Mieszkańców w dzielnicy zamieszkania. Termin składania oświadczeń w Wydziałach Obsługi Mieszkańców upływa w dniu 3.11.2021 r.
Złożenie oświadczenia nie jest równoznaczne z przyznaniem dofinansowania. Realizacja projektu przez Miasto Stołeczne Warszawa uzależnione jest od pozyskania grantu oraz jego wysokości.
Miasto Stołeczne Warszawa zastrzega, iż w przypadku nie otrzymania grantu w pełnej wysokości na zadanie, wprowadzi dodatkowe kryteria wyboru osób uprawnionych do udziału w programie.
Wszystkich Świętych to dzień zadumy i wspominania tych, którzy odeszli. Tradycyjnie tysiące mieszkańców i gości wyruszy na warszawskie nekropolie. W tym roku, ze względu na trwającą epidemię koronawirusa, trzeba zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo.
Jak co roku mieszkańcy Warszawy szybko i wygodnie dojadą do stołecznych cmentarzy Warszawskim Transportem Publicznym. W czasie epidemii, gdy ważne jest utrzymywanie dystansu społecznego i unikanie skupisk ludzkich, stolica zachęca jednak, aby groby najbliższych odwiedzić wcześniej.
Już od soboty 16 października kursują już autobusy linii C40, a w weekend 23 i 24 października na ulice wyjadą kolejne autobusy specjalnych linii, ułatwiające dojazd do cmentarzy.
Wszystkie informacje o świątecznym rozkładzie jazdy znajdziecie pod linkiem: https://www.wtp.waw.pl/zmiany.