drewniany budynek na trawie, narysowany żółty przycisk di klikania z adresem www.ceeb.gov.pl i klikająca na niego łapka; napis Pamiętaj złóż deklarację o źródłach ogrzewania budynku

Szanowni Mieszkańcy,

przypominamy, że właściciel lub zarządca ma 12 miesięcy licząc od 1 lipca 2021 r. na zgłoszenie swojego źródła ogrzewania.  Na wypełnienie tego obowiązku zostało zatem już niecałe pół roku. W przypadku nowo powstałego obiektu termin zgłoszenia wynosi 14 dni.

Od 1 lipca 2021 r. wszyscy właściciele i zarządcy budynków lub lokali mają obowiązek złożyć deklarację o używanym źródle ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). W budynkach wielorodzinnych odpowiada za to zarządzający obiektem, jednak właściciele domów jednorodzinnych będą musieli złożyć deklarację samodzielnie.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków obejmie całą Polskę i pomoże w zlokalizowaniu, a w następnym kroku w wymianie przestarzałych pieców i kotłów, czyli tak zwanych „kopciuchów”. Za stworzenie, wdrożenie i prowadzenie ewidencji odpowiedzialny jest Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (GINB).

Deklarację można złożyć na 2 sposoby:

  1. w formie elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego CEEB, przy użyciu Profilu Zaufanego lub dowodu osobistego z warstwą elektroniczną – jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób, który pozwala złożyć deklarację bez wychodzenia z domu,
  2. w formie papierowej – wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście w urzędzie dzielnicy; wzór deklaracji do wypełnienia można pobrać ze strony CEEB.

W deklaracji wymagane są wyłącznie podstawowe dane:

  1. imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
  3. informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
  4. numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
  5. adres e-mail (opcjonalnie).

Więcej informacji

Wszelkie informacje na temat CEEB są publikowane na stronie GINB: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq(otwiera się w nowej karcie).

Pytania na temat CEEB należy kierować do przedstawicieli GINB na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.